وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید
وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید

آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها سال ۹۲

ر این صفحه آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها در اسرع وقت منتشر خواهد شد

آنچه در این خبر خواهید خواند:
۵ بهمن ۹۲ – وضعیت سربازی قهرمانان ورزشی
۲ بهمن ۹۲ – لیست معافیتهای پزشکی
۲۸ دی ۹۲ – جزییات معافیت مشمول متقاضی کفالت مادر فاقد همسر اعلام شد
۲۲ دی ۹۲ – امکان تمدید مهلت اعزام مشمولان پذیرفته شده در نیمسال دوم دانشگاه ها فراهم شد
۱۴ دی ۹۲ – جزییات معافیت پزشکی مشمولان اعلام شد
۲۳ آذر ۹۲ – آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها

۵ بهمن ۹۲ – وضعیت سربازی قهرمانان ورزشی

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از طی کردن گام‌های اولیه سامانه‌ای خبر داد که براساس آن امکان شناسایی سربازان غایب و فراری تسهیل شده و به راحتی می‌توان آنان را برای اعزام به خدمت فراخوان کرد.
به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سیدحمید صدرالسادات در نشست خبری پیش از ظهر روز شنبه خود درباره بحث سربازان فراری اظهار کرد: به آن دسته از افرادی که در موعد مقرر برای اعزام به سربازی اقدام نکرده‌اند در اصطلاح قانونی سرباز غائب گفته می‌شود و برابر ماده ۱۰ قانون ارائه خدمات به این افراد نیازمند تعیین تکلیف وضعیت سربازی‌شان است که برنامه‌ ما این است که با همکاری وهماهنگی سازمان‌های مختلف سامانه ای را طراحی کنیم که بتوان این افراد را شناسایی و برای اعزام به خدمت فراخوان کرد.
به گفته وی در حال حاضر مراحل ابتدایی این سامانه درحال طی شدن است که در سال آینده تکمیل خواهد شد.

  وی همچنین درباره وضعیت فعلی فراخوان سربازان غائب خاطرنشان کرد: درحال حاضر به طور طبیعی آن دسته از افرادی را که از سربازی غایب هستند شناسایی کرده که در این بین حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افرادی که فراخوان شده‌اند به سربازی آمده‌اند اما قطعا با راه‌اندازی این سازمانه وضعیت کامل تر و مسنجم‌تری خواهیم داشت.
صدرالسادات درباره به کارگیری سربازان در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی افزود: متاسفانه در سازمان‌های خصوصی این امکان را نداریم که مشمولان غایب را شناسایی کنیم اما در سازمان‌های دولتی این شرایط به تقریبا فراهم شده است که به نظر می‌رسد تا سال آینده بتوانیم این موضوع را نیز عملیاتی کنیم.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا موضوع مهم در کاهش آمار غائبان از خدمت سربازی را انجام اقداماتی دانست که منجر به ترغیب آنان برای اعزام به موقع سربازی شود.
احتساب دو سال سربازی به عنوان سابقه کار
صدرالسادات با بیان این که دو سال از خدمت سربازی افراد به عنوان سابقه بیمه‌شان احتساب می‌شود درباره روند بیمه شدن افراد غائب نیز گفت: درا ین خصوص رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.
حقوق سربازان قطعا باید افزایش یابد
به گزارش ایسنا، صدرالسادات با تاکید بر این که حقوق سربازان نسبت به سال قبل قطعا باید افزایش یابد، افزود: البته میزان این افزایش بستگی به بودجه دولت دارد.
وی درباره افزایش زمان خدمت سربازی نیز تصریح کرد: همان طور که پیشتر سردار کمالی نیز به آن اشاره کردند تصمیم گیری در این زمینه هنوز نهایی نشده است.
وضعیت سربازی دورگه‌ها
صدرالسادات درباره وضعیت سربازی و مشمولان دارای تابعیت دوگانه گفت: وضعیت افراد دورگه باید تطبیق داده شده و به شکل مصداقی بررسی شود و نمی‌توان به طور کلی نظری داد اما در کل باید مشخص شود که این افراد چه زمانی به کشور بازگشته‌اند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره سربازان قهرمانان تیم ملی نیز اظهار کرد: مطابق قانون سرباز قهرمان، این افراد می‌توانند با هماهنگی وزارت ورزش وجوانان و ستاد کل نیروهای مسلح سربازی خود را در تیم‌های ملی طی کنند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره پروسه تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح تعویض تا کنون حدود ۵ میلیون تن برای تعویض کارت خود مراجعه کرده‌اند.
وی با بیان این که مهلت اجرای طرح تعویض کارت‌ها تا پایان سال جاری افزود: از زمان اجرای این طرح تا کنون حدود ۵۷۰ کارت فاقد سابقه معافیت کشف شده که البته درباره جعلی بودن آن به طور قطع نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید اصالت آن بررسی شود.
به گفته وی کارت‌های پایان خدمت نیز حدود ۸ مورد بوده است.
صدرالسادات درباره هزینه تعویض کارت‌های پایان خدمت گفت: ۲۶ هزار تومان رقمی است که برای تعویض کارت‌های پایان خدمت و معافیت دریافت می‌گردد. برای کارت‌های معافیت حداکثر ۲۰ روز و به برای کارت‌های پایان خدمت به دلیل این که نیازمند استعلام است کمی بیشتر از این زمان لازم است.
وی از افرادی که تاکنون نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند خواست با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ اقدام کنند.
صدرالسادات که رئیس ستاد بررسی هیات ورزشی سربازان نیروهای مسلح است درباره برگزاری مسابقات ورزشی سربازان نیروهای مسلح نیز گفت: در سال ۹۰ شاهد یک انسجام در رشته‌های ورزشی بودیم و مسابقات در پنج رشته ورزشی برگزار شد.
وی با بیان این که این آمار در سال ۹۱ به ۹ رشته و ۸۵ تیم رسید، گفت: در سال جاری نیز ۱۱ رشته ورزشی در قالب ۱۹۳ تیم به مسابقه خواهند پرداخت که اختتامیه آن روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه برگزار خواهد شد.
به گفته صدرالسادات قرار است تیم‌های اول و سوم به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۵۰ تومان هدیه نقدی به همراه مرخصی تشویق اهداء می‌شود.
وی هدف از برگزاری این مسابقات را ارتقاء روحیه و انگیزه و همچنین توان ورزشی سربازان نیروهای مسلح اعلام کرد.

۲۸ دی ۹۲ – لیست معافیتهای پزشکی

برای مشاهده لیست معافیتهای پزشکی اینجا کلیک کنید

۲۸ دی ۹۲ – جزییات معافیت مشمول متقاضی کفالت مادر فاقد همسر اعلام شد

سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی ضمن تشریح جزییان معافیت کفالت مادر فاقد همسر، اعلام کرد : مشمول متقاضی کفالت مادر فاقد همسر باید تنها فرزند مذکور بالای ۱۸ سال و سالم خانواده بوده و فاقد غیبت باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، داشتن برادر سالم بالای ۱۸ سال در این نوع معافیت مانع بوده و همچنین مهاجرت، ازدواج یا در حبس بودن برادر دلیلی بر استفاده از این معافیت نخواهد بود. بر اساس این گزارش، همچنین وجود برادر بیمار در صورتی که بیماری وی در شورای پزشکی وظیفه عمومی تایید شود مانعی برای معافیت کفالت ندارد. برای مشمول واجد شرایط کفالت مادر فاقد همسر، تاریخ ثبت طلاق یا فوت به مدت ۳۰ ماه معافیت موقت صادر و در صورتی که مسمول بعد از اتمام معافیت موقت، همچنان واجد شرایط باشد معافیت دائم صادر خواهد شد.

۲۲ دی ۹۲ – امکان تمدید مهلت اعزام مشمولان پذیرفته شده در نیمسال دوم دانشگاه ها فراهم شد

معاون امور مشمولان و معافیتهای سازمان وظیفه عمومی گفت: امکان تمدید مهلت اعزام مشمولان پذیرفته شده در نیمسال دوم دانشگاهها از روز پنجشنبه فراهم شده است.

به گزارش رویش نیوز به نقل از مهر، سرهنگ حجت الله واعظی نژاد اظهار داشت:براساس اعلام قبلی مشمولانی که دارای برگه اعزام نوزدهم دی هستند و در نیمسال دوم دانشگاهها پذیرفته شده اند می توانند برای تمدید اعزام خوداقدام کنند. این افراد به شرط تمدید موعد اعزام به خدمت و داشتن سایر شرایط ادامه تحصیل، می توانند از بهمن ماه در دانشگاهها ثبت نام کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه برابر قانون خدمت وظیفه عمومی، امکان ترخیص سربازان حین خدمت برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی مقدور نیست بنابراین این مشمولان باید نسبت به تمدید تاریخ اعزام به خدمت خود اقدام می کردند درغیر این صورت امکان ادامه تحصیل آنان پس از اعزام به خدمت فراهم نیست.

به گفته معاون امور مشمولان و معافیت های سازمان وظیفه عمومی دارندگان برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم دی ماه سال جاری در صورتیکه بدون تمدید تاریخ اعزام و یا بدون داشتن معاذیر موجه، در روز اعزام خود را معرفی نکنند برابر قانون به علت داشتن غیبت، واجد شرایط استفاده از معافیت تحصیلی نیستند.

۱۴ دی ۹۲ – جزییات معافیت پزشکی مشمولان اعلام شد

اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا، طی اطلاعیه‌ای اعلام داشت: از جمله ظرایف لحاظ شده در قانون خدمت وظیفه عمومی، توجه به وضعیت سلامت جسمی و روحی افرادی است که باید به خدمت اعزام شوند که بر این اساس وضعیت پزشکی تمامی مشمولان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا چنانچه در وضعیت سلامتی کامل قرار نداشته باشند متناسب با بیماری، به خدمت گرفته شده یا از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شوند.
این اطلاعیه در خصوص دسته بندی مشمولان از نظر سلامت می‌افزاید: برخی اشخاص دارای بیماری شدید یا نقص عضو هستند که در صورت اعزام بخدمت مشکلاتی برای آنان یا یگان‌های خدمتی بوجود می‌آید بنابراین از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند، عده‌ای دیگر دارای بیماری هستند که بیماری آنان در حد معافیت دائم نبوده و به این اشخاص معافیت موقت برای ادامه درمان داده می‌شود.

همچنین دسته سوم مشمولانی هستند که دارای بیماری خفیف بوده و مانعی برای اعزام بخدمت ندارند لیکن هنگام حضور در مراکز نظامی باید در امور غیر رزمی بکارگیری می‌شوند که در نتیجه در شمول معافیت از خدمات رزمی قرار می‌گیرند و دسته آخر نیز مشمولانی هستند که دارای سلامت کامل جسمی و روحی است که به خدمت اعزام خواهند شد.

مرجع انطباق بیماری مشمول با آئین نامه پزشکی و درنهایت قرار دادن وی در هر یک از گروه‌های مذکور، شورای پزشکی وظیفه عمومی است.
وضعیت سلامت جسمی مشمولان با ارائه درخواست اعزام به خدمت و یا سایر معافیت‌ها، حتما بررسی می‌شود.
دانش آموزان و دانشجویان تا زمانی که به تحصیل اشتغال دارند، نمی‌توانند برای معافیت پزشکی اقدام نمایند.

۲۳ آذر ۹۲ – آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها

اشاره : در سال ۱۲۹۴ که اولین قانون مرتبط با خدمت سربازی با نام سربازگیری در مجلس شورای ملی به تصویب رسید، تا امروز خدمت وظیفه عمومی از جمله مواردی بوده که به دلیل فراگیر بودن آن همواره مورد توجه جوانان ، خانواده ها و بیشتر اقشار جامعه بوده است . در طول این مدت قوانین ابتدایی خدمت وظیفه عمومی و قوانین مرتبط با مشمولان و چگونگی خدمت آنان تغییر کرده و این تغییرات گاه به مذاق برخی خوش آمده و گاه کام برخی دیگر را تلخ کرده است . از این رو بحث خدمت سربازی همواره به عنوان یک موضوع فراگیر توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

سردار سید احمد صدر السادات ، رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی در گفت و گو با تسنیم آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها را تشریح کرد.

سوال: سردار علیرغم تلاش های صورت گرفته شما اجرای بهترین شیوه خدمت سربازی و محقق ساختن عادلانه ترین روش در اعزام سربازان ، برخی خدمت وظیفه عمومی را نوعی بی عدالتی عنوان می کنند و معتقدند در نظام خدمت فعلی سربازی افراد ضعیف که کمترین برخورداری را از امکانات جامعه دارند به میزان برابر با افراد بهره مند از تمامی امکانات جامعه هزینه تامین امنیت را می پردازند در حالی که باید هر فردی با تناسب امکانات و برخورداری از این امکانات کشور، هزینه امنیت را بپردازد.آیا به نظر شما چنین ایرادی به نظام فعلی خدمت وظیفه عمومی وارد است ؟

جواب : نسبت به این مسئله که در کل ساختار و نظام خدمت سربازی می بایست تغییراتی انجام شود هیچ شکی وجود ندارد و این تغییرات هم در قانون خدمت سربازی و هم در نحوه بکارگیری سربازان وظیفه با هدف نزدیکتر شدن به مفهوم عدالت باید رخ دهد.از این رو ستاد کل نیروهای مسلح نیز برای رسیدن به این منظور و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بهره گیری حداکثری از سربازان به تناسب مهارت ، تخصص ،تحصیلات و تجربه برنامه هایی را در دست دارد.اما در پاسخ به آنچه منظور شما در این سوال است باید بگویم که انجام خدمت سربازی به تناسب موقعیت مالی افراد و میزان بهره مندی آن ها از امکانات جامعه عملی نیست.

اما به نظر من متفاوت تر شدن عرصه ها در خدمت سربازی باعث می شود بهره مندی ما از تخصص ، تحصیلات ، مهارت و تجربه افراد بیشتر شودو این در حالتی است که ما در شرایط فعلی تنها در عرصه نظامی و چند عرصه بسیار محدود دیگر از سربازان استفاده می کنیم . به عبارت دیگر باید عرصه های خدمت سربازی تا اندازه ای گسترده و وسیع باشد که هیچ معافیتی برای هیچ مشمول خدمتی صادر نشود و خدمت سربازی برای هرفرد متناسب با موقعیت ، وضعیت فیزیکی شرایط خانوادگی و .. در نظر گرفته شود تا ما بتوانیم از تمامی تخصص و مهارت افراد ذکور بیش از ۱۸ سال در کشور استفاده نماییم . از این رو به نظر من تعداد معافیت های ما از خدمت سربازی بسیار زیاد است و باید به سمت و سویی حرکت کنیم که هیچ فردی از خدمت سربازی معاف نشود بلکه هر فردی به تناسب شرایط به خدمت اعزام شود که حتی در این شرایط نام خدمت سربازی را نیز می توان تغییر داد و عنوان مناسب تری برای آن برگزید.

لذا مجددا تاکید می کنم انجام خدمت سربازی تنها به دلیل تامین امنیت کشور نیست چراکه در بسیاری از کشورهای دنیا همچون سوئیس که تا به امروز سابقه هیچ گونه جنگی نیز نداشته است این خدمت وجود دارد ولی به نوعی دیگر و با شرایطی متفاوت .

سوال : در سال های پیش از این فروش خدمت سربازی تجربه شد و این تجربه گرچه به گفته تعداد زیادی از مسئولان تجربه تلخی بود ولی بسیاری تلخی این تجربه را به برخی سازوکارهای معیوب در آن زمان گره می زنند و عنوان می کنند که اگر فروش سربازی انجام شود و در آمد حاصل از فروش سربازی در اختیار دیگر سربازان قرار بگیرد بسیاری از مشکلات از جمله حقوق پایین سربازان ، مانع بودن سربازی در امر ازدواج و حتی مغایرت با عدالت در نظام فعلی سربازی مرتفع می شود . آیاچنین طرحی در دست بررسی قرار دارد؟

جواب : این مسئله باعث می شود افراد ضعیف جامعه در درون خود نسبت به افراد غنی و بهره مند از امکانات ، احساس تبعیض کنند و این موضوع قطعا به سرخوردگی های روحی برای وی منجر می شود. لذا این تبعیض که افراد ثروتمند خدمت نمی کنند و خدمت تنها به افراد فقیر جامعه تعلق دارد براین تبعیض ها دامن می زند. لذا پرداختن به موضوع سربازی بدون در نظر گرفتن جهات مختلف آن امکان پذیر نیست .

سوال : با توجه به این مسائل در حال حاضر جدی ترین گزینه برای تغییر در خدمت سربازی چیست ؟

جواب : در حال حاضر آنچه ستاد کل نیروهای مسلح بر روی آن متمرکز است نزدیک تر کردن نوع خدمت سربازی برای مشمولان به تناسب تحصیلات و تخصص ها ی آن هاست لذا طرح ها و اقد امات پیش رو در جهتی ست که در ابتدا سربازان دارای کارشناسی ارشد همچون سربازان مقطع دکتری متناسب با مدرک تحصیلی ، مهارت ها و تخصص شان به کار گرفته شوند و پس از آن این سازوکار برای سربازان دارای مدرک کارشناسی و پایین تر اجرا شود . در مجموع ستاد کل در شرایط فعلی در حال مطالعه ، بررسی و انجام اقداماتی ست که به گسترده تر شدن عرصه خدمت سربازان و متناسب شدن نوع فعالیت آن ها در دوره وظیفه عمومی با تخصص و مهارت آن هاست.

سوال : یعنی در حال حاضر تمامی سربازان دارای مدرک دکتری در در موقعیت متناسب با تخصص شان فعالیت می کنند ؟ !

جواب: سربازانی که دارای مدرک دکتری هستند در دو گروه قرار دارند ؛ پزشکان و غیر پزشکان .لذا به کار گیری آن ها نیز با توجه به نوع مدارکشان متفاوت است . به عنوان مثال در شرایط فعلی ۱۰۰ در صد پزشکان در موقعیت تخصصی خود به کار گرفته می شوند و این میزان در ارتباط با سایر سربازان دارای مدرک دکترای غیر پزشکی بیش از ۸۰ درصد است .

سوال : یکی از مواردی که در سال های اخیر بحث های بسیاری پیرامون آن ها به راه افتاده بحث سربازی حرفه ای ست که هرروز برخی ها از لزوم آن سخن می گویند و برخی دیگر از نفی آن .آیا در شرایط فعلی برنامه ای برای ورود به بحث سربازی حرفه ای و تغییر در ساختار سربازی عمومی وجود دارد؟

جواب : متاسفانه از لفظ سربازی حرفه ای برداشت های متفاوتی و گاها متضادی وجود دارد و هریک از منتقدین و مدافعین این موضوع ، تعریف خاصی از آن ندارند.لذا اگر منظور از سربازی حرفه ای آن است که سربازان متناسب با تخصص ها و مهارت هایشان در دوران خدمت به کار گرفته شوند ، باید بگویم که این موضوع در حال حاضر از سوی ستاد نیروهای مسلح پیگیری می شود و سازوکارهای موجود در جهت حرکت به سمت این مفهوم در حال تغییر است . ولی اگر سربازی حرفه ای به معنای آن ست که مدت زمان سربازی تغییر کند و به قول بعضی ها زمان خدمت ۵ ساله شده و تنها برخی مشمولان به خدمت اعزام شوند ، این مسئله نیازمند بررسی و سیاست گذاری های کلانی است که بسادگی نمی توان درباره آن موضع گرفت .

سوال : یکی از انتقاداتی که به سازمان نظام وظیفه عمومی وارد است و تا حد زیادی این انتقاد به محدودیت های امکاناتی و جمعیتی کشور برمی گردد و پیش از این نیزشما توضیحات کاملی را پیرامون آن دادید ، توزیع سربازان غیر بومی در مناطق مختلف کشور است که علاوه بر مشکلات روحی برای سربازان ، هزینه های مالی بسیاری نیز بردوش ستاد کل نیروهای مسلح و نظام وارد می کند . آیا تخمینی از این هزینه ها وجود دارد؟

جواب : گرچه سرانه سربازان در کشور عددی مشخص واحصاء شده است ولی متاسفانه برآوردی از هزینه های تحمیل شده به نظام از محل خدمت سربازان در مکانی غیر از محل سکونت ان ها که شامل هزینه های اسکان ، خورد و خوراک و بسیاری از هزینه های دیگر است ، انجام نشده است .ولی با این وجود ستاد کل نیرو های مسلح با اتخاذ سیاست های خاص به دنبال کاستن از این هزینه ها برای سربازان و نظام است .

سوال : توضیحی راجع به این سیاست ها می فرمایید…..

جواب : ستاد کل امتیازاتی برای سربازانی که در محلی غیر از محل مکان سکونت خود خدمت می کنند در نظر گرفته است. به عنوان مثال زمان خدمت و میزان مرخصی این سربازان به تناسب محل خدمت و شرایط مکانی آن ها متفاوت است و سربازان که دراین امتیازات به اندازه ایست که به سربازان مناطق عملیاتی درگیر با توجه به دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح بیش از ۷ ماه مرخصی اختصاص یافته است.لذا اگرچه کماکان مشکلاتی برای سربازان غیر بومی وجود دارد اما ستاد کل نیورهای مسلح با جنین امتیازات و سیاست هایی به دنبال متعادل کردن و یکسان ساختن شرایط برای تمامی سربازان است.

سوال : با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر افزایش جمعیت و لزوم بالارفتن نرخ زاد و ولد در کشور ، برخی سربازی را به عنوان عاملی در بالارفتن سن ازدواج و بالتبع کاهش نرخ زاد و لد در کشور معرفی می کنند و از لزوم تغییرات جدی در ساختار آن همچون سربازی دختران سخن می گویند.به نظر شما این انتقادات تا چه حد صحیح است و آیا برای تحقق مطالبات رهبری نیازمند تغییر در ساختا�%B

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد