وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید
وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید

10 توصیه برای مصرف کنندگان دارو

10 توصیه برای مصرف کنندگان دارو

"دوتا قرص بخور و صبح به من زنگ بزن" این جمله ای است که بعضی وقت ها از پزشکان خود شنیده ایم اما مرگ دردناک چندین ستاره مشهور در سال های اخیر نشان داد که این تجویز ساده باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. دکتر بروس گلدبرگر، مسئول مرکز پزشکی فورنسیک در دانشگاه فلوریدا می گوید:"ما شاهد افزایش واضح مرگ و میر ناشی از مصرف داروها در بین مردم هستیم. این مشکل کم کم دارد به اتفاقی عادی تبدیل می شود." به گزارش سلامت نیوز ، هرساله شرکت های دارویی داروهای جدیدی را به پزشکان معرفی می کنند. این داروها به طور مجزا می توانند باعث بهبود بیماری ها شوند یا دردهای مختلف را تسکین دهند اما استفاده همزمان از همین داروهای مفید می تواند مضر و حتی مرگبار باشد. بنابراین اگر می خواهید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید بد نیست به موارد زیر نگاهی داشته باشید.
          1- به پزشک خود بگویید که چه داروهایی مصرف می کنید
    
    این مساله به پزشک شما کمک می کند تا دیدگاه بهتری نسبت به تاریخچه پزشکی شما پیدا کند. فایده این قضیه پرهیز پزشک از تجویز داروهایی است که ممکن است با داروهای دیگر تداخل اثر داشته باشند، به خصوص اگر شما همزمان توسط چند پزشک مختلف تحت درمان باشید. همچنین دکتر وتسال تاکار استادیار دانشکده پزشکی بخش روانپزشکی دانشگاه نیویورک می گوید: "مردم باید بدانند هرچقدر برای درمان یک بیماری داروهای بیشتری دریافت کنند باید بیش از پیش تحت نظارت پزشکان معالج خود باشند."
    
    2- برنامه مصرف داروها را بنویسید
    
    در برگه ای عوارض جانبی معروف و روش نگهداری هر دارو را نیز از روی برگه مشخصات دارو یادداشت کنید. البته اغلب داروها را باید در محیط خشک و خنک و به دور از یخ زدگی نگهداری کنید. جالب اینکه بر خلاف تصور رایج حمام و آشپزخانه برای نگهداری داروها محیط مناسبی نیستند چراکه حرارت و رطوبت می تواند باعث تخریب داروها و کاهش تاثیر آنها شود.
    
    3- پرهیز آگاهانه
    
    می دانید چطور ممکن است آب گریپ فروت با آن همه خاصیت، برایتان مضر باشد؟ اگر آن را با یک داروی اشتباهی ترکیب کرده و مصرف کنید. مصرف الکل و کافئین، برداشتن بارهای سنگین و سپس مصرف داروهای مسکن از قبیل استامینوفن و ایبوپروفن درصورت همزمانی با مصرف داروهای نادرست می توانند فعالیت هایی خطرناک تلقی شوند. حتما با پزشک خود روراست باشید و دستورات او را برای پرهیز از برخی غذاها، داروها و فعالیتهای خطرناک رعایت کنید.
    
    4- داروهایتان را با کسی شریک نشوید
    
    در مدرسه به ما آموزش داده اند که اموالتان را با دیگران تقسیم کنید، چون باعث دوستی و محبت می شود. اما وقتی پای دارو به میان می آید بهتر است به آموزش های دوران مدرسه بی توجه باشیم! دکتر دونا سیگر مدیر مرکز سم شناسی تنسی نیز می گوید: "دو بیمار می توانند دقیقامقدار مساوی از یک دارو را مصرف کنند؛ یک نفر کمی خواب آلود می شود اما دومی به کما می رود. نحوه عملکرد دارو در بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دارو برای هر فرد به طور اختصاصی تجویز می شود، بنابراین هرگز داروی خود را با کسی شریک نشوید و از داروی افراد دیگر استفاده نکنید چون ممکن است عوارض مرگباری داشته باشد. اگرچنین عوارضی هم بروز نکند مطمئنا تاثیر درمانی دارو به طرز چشمگیری کاهش خواهد داشت."
    
    5- صبور باشید
    
    داروهای مختلف از راههای متفاوتی در بدن تاثیر خود را اعمال می کنند. برخی از داروها بلافاصله بعد از مصرف جذب شده و خیلی سریع تاثیر خود را نشان می دهند؛اما تعداد دیگری از داروها دیرتر تاثیر می کنند و بیمار حتی دیرتر متوجه تاثیر دارو و بهبود بیماری خود می شود.
    
    6- داروهای تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید
    
    هرگز داروهای تاریخ مصرف گذشته را در جعبه داروها نگه ندارید و به محض انقضای تاریخ مصرف دارو بدون تردید آن را دور بریزید. برخی از داروها بعد از گذشت تاریخ مصرف به دلیل واکنش های شیمیایی می توانند باعث مسموم شدن بیمار شوند.
    
    7- داروها را در تاریکی مصرف نکنید
    
    اگر نور محیط آنقدر کم است که نمی توانید برچسب روی دارو را بخوانید دارو را مصرف نکنید، به خصوص اگر همه داروها را در یک محل نگهداری می کنید. در چنین شرایطی احتمال اشتباه داروها با هم بسیار زیاد است. مثلاممکن است به جای 2 عدد استامینوفن 2عدد از داروی دیگری مصرف شود که عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. پس هر زمان که خواستید دارویی را مصرف کنید دقیقامطمئن شوید که همان دارو را به دهان می برید.
    
    8- قرص را نجوید، نشکنید و خرد نکنید
    
    بزرگ بودن برخی از قرص ها بیمار را به فکر شکستن یا خرد کردن قرص می اندازد تا مصرف آن راحت تر باشد اما همین کار باعث می شود تا بخشی از دارو سریعتر از بخش های دیگر جذب شود و طبعا تاثیر دارو دچار اختلال خواهد شد.
    
    9 - لیست داروهای خود را همراه داشته باشید
    
    اگر داروهای زیادی مصرف می کنید فهرستی از نام و مقدار مصرف آنها را در جیب خود داشته باشید تا اگر احیانابیرون از منزل دچار یک وضعیت اورژانس شدید، بتوانید به تیم پزشکی درباره داروهایی که مصرف می کنید توضیح دهید. چنین فهرستی در ملاقات با پزشک هم مفید خواهد بود چون بدین ترتیب دیگر نام و دوز داروهای مصرفی را فراموش نخواهید کرد.
    
    10- بیشتر، همیشه بهتر نیست
    
    بعضی وقت ها که به شدت بدحال هستید شاید استفاده از مقدار بیشتر دارو شما را وسوسه کند اما به یاد داشته باشید که این کار مفید نبوده و حتی در برخی موارد خطرناک خواهد بود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که بسیاری از اوقات بدحالی و ضعف شما به دلیل استرس یا تغذیه نادرست است. در چنین شرایطی شاید بهبود تغذیه و شرایط روحی و ذهنی مفیدتر از مصرف انواع و اقسام قرص و دارو باشد، بنابراین همواره در اولین گزینه به سراغ دارو نروید. اگر هم وضعیت بیماری شما به گونه ای است که باید از داروهای خاصی استفاده کنید بهترین کار مشورت با پزشک است. اما اگر امکان چنین مشورتی وجود ندارد و شما درباره دارو اطمینان دارید دوز دارو را بیشتر نکنید.

روزنامه آفتاب یزد،


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد