وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید
وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید

کلمه عبوری که هک نشود

ایجاد کلمه عبور حرفه ای

حریم خصوصی، واژه ای که با پیشرفت تکنولوژی معنای جدیدی به خود گرفته است!
امروزه حفظ حریم خصوصی و یا نگهداری از اطلاعات شخصی خود یکی از مسائل بسیار مهم روز به شمار می رود. برای حفظ این حریم خصوصی باید علم و معلومات کافی داشته باشیم. هنگام انتخاب یک کلمه عبور باید این اصل بسیار ساده را بدانیم که یک کلمه عبور باید به قدری مشکل باشد که یک برنامه ی رمز شکن نتواند آن را به راحتی تشخیص دهد. پس برای انتخاب کلمه عبوری مناسب و در عین حال پیچیده باید به مواردی توجه کرد که ما در این قسمت به آنها اشاره می کنیم:
  1. کلمه عبور باید طولانی باشد: با هر کاراکتری که به کلمه ی عبور خود اضافه می کنید، امنیت آن را افزایش می دهید. طول کاراکتر های یک پسورد مناسب می تواند 8 یا بیشتر باشد. 15 کاراکتر یا بیشتر یک کلمه عبور بسیار ایده آل است (مانند: abcdefghijklmnp).
  2. برای ایجاد کلمه عبور از حروف کوچک و بزرگ به صورت ترکیبی مثلا یک در میان استفاده کنید (مانند: aBcDeFgHiJkL).
  3. یک کلمه عبور باید ترکیبی از حروف و اعداد باشد که ترجیحا یکی در میان به کار روند (مانند: a1b5c6k9g6).
  4. برای ایجاد کلمه عبور از حروف اول کلمات یک جمله استفاده کنید (مانند: What Is Your Name? > WIYN).
  5. می توانید عدد و یا تاریخی را در نظر بگیرید و با نگه داشتن دکمه ی shift آن را تایپ کنید (مانند: @))@?$?!* < 2002/4/18).
  6. برای ایجاد کلمه عبور لغتی را در نظر بگیرید و سپس حروف سمت راست یا چپ حروف اصلی را که بر روی صفحه کلید قرار دارند، وارد کنید (مانند: HELLO > GWKKI).
  7. برای ایجاد کلمه عبور یک لغت را در نظر بگیرید و جای حروف آن را با هم عوض کنید. مثلا حرف اول با حرف آخر عوض شود و حرف دوم با یکی ماقبل آخر و به همین ترتیب تا انتها ادامه دهید (مانند: sahar > rahas).
اشتباهات رایج در انتخاب کلمه عبور
حال که با چندین روش صحیح رمزنگاری آشنا شدید، باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از روش ها در انتخاب یک کلمه عبور مناسب نیستند، مانند:
  1. در ایجاد یک کلمه عبور نباید از کاراکترها و اعداد تکراری در کنار هم استفاده شود (مانند: AA55BB) .
  2. در ایجاد یک کلمه عبور نباید تنها از جایگزینی حروف با اعداد و سمبل های مشابه استفاده کرد (مانند: !@#$ < 1234).
  3. در ایجاد یک کلمه عبور نباید از نام کاربری خود استفاده کنید زیرا سودجویان به راحتی کلمه عبور شما را شناسایی می کنند (مانند: Ali Mirzaei).
  4. باید به این نکته توجه داشته باشید که از یک کلمه عبور نباید در چند محیط استفاده کنید (مانند: استفاده از پسورد ایمیل برای پسورد ویندوز).
  5. توجه داشته باشید نباید کلمه عبور خود را در سیستم های ذخیره سازی آنلاین ذخیره کنید. به خصوص اگر در محیط عمومی مانند کافی نت ها به شبکه متصل شده اید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد