وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید
وبلاگ جوانان ایرانی

وبلاگ جوانان ایرانی

مطالب مفید از سراسر اینترنت را در اینجا ببینید

درمان درد،بی خواستگاری(از منظردین)

 سایت رهروان ولایت


معمولاً دختران در مقابل نداشتن خواستگار به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول: کسانی هستند که با کنار آمدن با شرایط همچنان  منتظر خواستگارند.دسته دوم : مدام در تلاشند تا از طرق مختلف چون برقراری آشنایی های نادرست، دعانویسی و... برای خود خواستگاری جور کنند.اما در این شرایط بهترین تصمیم و رفتار چیست؟آیا باید فقط صبر کنیم ؟ یا از طرق های غیر شرعی مثل ارتباط های خانمانسور برای خود خواستگار جذب کنیم؟ برای کشف هر مشکلی باید علت اصلی مشکل را پیدا کرده و سپس به راهکارهای حل مشکل متوسل شویم. به طور کلی  علت اصلی نداشتن خواستگار می تواند علل و عوامل داشته باشد که به دو دسته تقسیم می کنیم :
۱. عوامل فردی و یا همان شخصی فرد: عللی که خود فرد باعث ایجاد آنها شده است.
۱. عوامل بیرونی و یا همان عوامل فراگیر: عللی که عامل ایجاد آن ها خود فرد نبوده است.قابل ذکر است که این عوامل شامل همه افراد جامعه نمی باشد و نسبی هستند . این خود شما هستید که باید با دقت در این مطالب و بررسی وضعیت خود پاسخ مناسب را بیابید.

آنچه که مربوط به فرد می شودیا همان عوامل فردی

خطاکار بودن دختر

- گاهی دختر دچار خطا یا انحراف اجتماعی، اخلاقی و... شده و یا یک صفت اخلاقی ناپسند دارد ،مثل مدتی ارتباط هایی با دوستانی داشته است ،که تمام اهل محل آن را می دانند. این امر از سویی باعث سلب اعتماد مردم محل  می شود. به همین دلیل کسی به خواستگاری او نمی رود که البته باید تا حدودی در این رابطه به مردم حق داد. تنها راه رهایی از این مشکل توبه حقیقی دختر به درگاه خداوند و کمک خواستن از او برای تغییر و اصلاح است. اگر فرد واقعاً توبه کرده و درستکار شود، مردم با دیدن رفتار تغییر یافته اش، به مرور زمان دوباره به وی اعتماد می کنند.پس بهتر است که توبه را به تاخیر نیندازیم .
«اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَ لکِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ ؛توبه زیباست، ولى از جوان زیباتر .»[۱]

  

منزوی بودن دختر

- گاه برخی از دختر خانم ها به علل مختلفی چون خجالتی بودن، کمرویی، درونگرایی و... از حاضر شدن در جمع های خانوادگی یا دوستان سر باز می زنند و به قولی منزوی شده است.البته ناگفته نماند که مقوله حیا از خجالت جدا است ،خجالت , یعنی خودداری  از حضور و سخن گفتن در برابر دیگران , اما حیا به معنای ملتزم بودن  به برنامه های ارزشمند و آداب اسلام است.[۲]فرد خجالتی و منزوی به دو دلیل خواستگار ندارندیکی بخاطر این مشکل شخصیتی شان و ثانیاً به خاطر دیده نشدن توسط واسطه ها دچار تاخیر در ازدواج می شوند. راه چاره این مشکل، توسعه روابط اجتماعی دختر(درمحیط های زنانه) و خانواده او است. در چنین مواردی پیشنهاد می گردد چنین دخترانی با حفظ عفت و رعایت ضوابط اخلاقی و شرعی در مجامع و محافل زنانه نظیر روضه های خانگی، مراسم هیأت های مذهبی و ... حضور یابند تا زمینه آشنایی مادران نیازمند عروس و یا واسطه ها با چنین دختری مهیّا گردد.همچنین شرکت در جمع های جدید به شما فرصت دیده شدن می دهد و در محیط های جدید می توانید عقاید خود، شخصیت و ظرفیت اداره یک زندگی را به دیگران نشان دهید.

ایده آل بودن دختر

مشکل دیگر برخی از دختران ایراد گرفتن های زیاد از خواستگاران است. ایرادهایی که اکثرا بخاطر دنیا و یا زیاده خواهی ویا چشم و هم چشمی هایی که در اجتماع است که هیچ کدام منشاء اسلامی و دینی ندارد،آنچه از ایده آل بودن در متن دین وارد شده جز ایمان و اخلاق و ..نیست. «مَنْ تَزوّجَ امْرأَةً لا یَتَزَوّجَها الاّ لِجَمالها لَمْ یَرَ فیها ما یُحِبُّ. وَ مَنْ تَزَوَّجَها لِمالِها لا یَتَزَوَّجَها الاَّ لَهُ وَکَّلَهُ اللّهُ الَیهِ، فَعَلَیْکُمْ بِذاتِ الدّین؛ کسی که در ازدواج هدفش تنها زیبایی است، به این هدف نخواهد رسید و کسی که هدفش ثروت است، خداوند او را به همان ثروت وامی گذارد (و ثروت، عامل نجات او نخواهد شد). بنا براین، بر شما باد به این که همسر دین دار را برگزینید.»[۳]ولی خیلی از  دختران پای انتخاب که می رسند، بخاطر سخت گیری های بی مورد دچار وسواس های بیهوده می شوند: «نکند تک پسر بودنش باعث لوس شدن او شده باشد؟ نکند پرجمعیت بودن خانواده او بعدها برایم مشکل تراشی کند؟ این خواستگار را نمی پسندم چون چاق است... این یکی پدرش را از دست داده و باید سرپرست خانواده خودش هم باشد ... مگر می شود با پسری که دانشجو است ازدواج کرد؟ و...» همین وسواس هایی که به نظر خیلی از خانواده ها منطقی به نظر می رسد، باعث بالا رفتن سن دخترها و در نهایت نبود خواستگار می شود.

مشکل خانوادگی دختر

مشکل دیگر برخی از دخترهای جوان بزهکاری و شرایط نامساعد اخلاقی پدر، مادر، برادر و دیگر افراد خانواده شان است. والدین باید بدانند که اشتباه هر یک از اعضا و بدنامی خانواده ابتدا به پای جوانان در شرف ازدواج آن خانواده به خصوص دخترهایشان نوشته می شود. به همین دلیل باید تمام سعی خود را برای اجتناب خود و اعضای خانواده از مشکلات اجتماعی و اخلاقی بکنند.

بعضی ویژگی های شخصی دختر

- اما همه انتقادها به دختر خانم ها مربوط نمی شود. خیلی وقت ها این پسران و خانواده آنها هستند که این مشکلات را دامن می زنند. مثلا با عرض تاسف یکی از مهمترین ملاک های انتخاب همسر در این روزها چه از سوی پسر و چه از سوی خانواده او داشتن زیبایی بسیار دختر است. یک دختر همه چیز تمام دختری است که زیبا، خوش ظاهر، مقید باشد و خانواده داری او با تمکن مالی خانواده تعبیر می شود. همین امر باعث شده که دخترانی که از زیبایی کمتری برخوردارند یا متمکن نیستند با مشکل عدم خواستگار مواجه باشند.

علل فراگیر

- فرهنگ های اشتباه و کوته نظرانه که در بین مردم رسوخ کرده و تبدیل به یک بدعت شده است، عامل بیرونی دیگری است در ایجاد نبود خواستگار برای برخی از دختران. فرهنگ هایی چون «دختر کوچک ازدواج کرده و دختر بزرگتر مانده. حتماً ایراد و اشکالی دارد که کسی دختر اول را نگرفته است.»، «سطح مالی پایین خانواده دختر و عدم تامین جهیزیه از طرف آنها» و... همه و همه فرهنگ های غلطی هستند که متاسفانه مثل قارچ های سمی در جامعه ما رشد یافته اند و کسی به بیهودگی شان نمی اندیشد.و از دیگر عوامل فراگیر سخت گیری خانواده دختر و یا تحصیلات دختراست که وقتی پسری به خواستگاری این ها می رود و با جواب رد مواجهه می شود ، یا دیگر به خواستگاری نمی رود یا اصلا ازدواج نمی کند، و همین عاملی می شود در کم شدن خواستگار در نتیجه دختران بیشتری بی خواستگار می مانند و یا خواستگارشان کم می شود .

کلیدهای جذب خواستگار

 طرز برخورد با خانواده و دوستان :

رفتار مناسب ، با ادب و احترام و به دور از شوخی زیاد و جلف بودن می تواند برای یک خانم مناسب باشد و نظر افراد را به خودجلب کند.

 کم کردن توقعات:

 یکی از موانع مهم پیش روی ازدواج جوانان توقعات بالا می باشد که با کم کردن این توقعات و بیان این مساله در موقعیت های مناسب می توانند زمینه ازدواج را ایجاد کنند. همچنین یکی از مواردی که می تواند مانع ازدواج باشد و آقا را از اقدام به خواستگاری منصرف سازد موقعیت اقتصادی خوب خانواده خانم است یعنی آقا این جرات را ندارد که اقدام به ازدواج کند، که بیان کردن این مساله در جمع دوستان و بستگان که انتظارات من برای ازدواج بالا نیست می تواند راه حل مناسبی برای آن باشد.

 اخلاق حسنه

در محیط اطراف به خصوص در خانه سعی کنید با کمال متانت و گذشت و فداکاری رفتار کنید.مکارم اخلاق بهترین عامل در جذب دیگران است.امام على علیه السلام می فرماید:«مَن حَسُنَت خَلیقَتُهُ طابَت عِشرَتُهُ؛هر کس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاکیزه و گوارا مى گردد.»[۴]

توجّه به ضعف‌ها و خصلت‌های ناپسند خود و رفع آنها:

 چه بسا به دلیل وجود یک صفت بد یا یک رذیله اخلاقی و رفتاری در ما، خداوند نعمتی و یا لطفی را از ما دور کند.

توسل به اهل بیت

 در هر حال انسان نسبت به آینده خود ناآگاه است و در این گونه موارد تنها و بهترین راه، توکل بر خداوند و متوسل شدن به امامان معصوم علیهم السلام و دعا کردن است. چه موانع متعدد و بزرگی که با دعا کردن و توسل از پیش روی انسان برداشته می شود تا مسیر زندگی صاف و هموار گردد.متوسل شدن به امامان معصوم (علیهم السلام) به ویژه حضرت جوادالائمه (علیه السلام). چه موانع متعدد و بزرگی که با دعا کردن و توسل از پیش روی انسان برداشته می شود و مسیر زندگی انسان صاف و هموار می گردد. نقل است که حضرت آیه الله العظمی بهجت (رحمةالله علیه) دراین گونه موارد نماز جعفر طیار (که در مفاتیح الجنان آمده است) را سفارش می کردند.همچنین از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده که هر کس قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد؛ در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
نکته آخر:
توجه به امتحانات و آزمایش های الهی داشته باشیم که مبادا با بی صبری، اجر خود را از دست داده و مشکلات را بیشتر نماییم. ضمن اینکه خداوند متعال کسانی را که به هر جهت اسباب و امکانات ازدواجشان فراهم نشده و نتوانسته‌اند ازدواج کنند، دستور داده که تقوی و پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند. «وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتّی یُغْنِیَهُم اللهُ مِنْ فَضْلِهِ»[ نور/۳۳.]. پس آنچه که در زندگی در درجه اول اهمیّت دارد، بندگی و اطاعت خداوند و حفظ پاکدامنی و عفّت است.

 

منابع:
[۱](کنز العمّال، ح ۴۳۵۴۲)
[۲])اسلام و تربیت کودکان , ص ۲۱۶ـ ۲۲۱
[۳]وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳۱، ب ۱۴، من ابواب مقدمات النکاح،
](نهج البلاغه، خطبه ۱۸۴)

منبع سایت رهروان ولایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد